Saturday 23 April 2011

Jalan Yang Tak Pasti

Anda mesti masih ingat pesan ibu kita waktu kecik, " Adik... nanti besar jadi anak yang baik, pandai, nanti bila sudah besar dapat kerja baik jangan lupa ibu bapa tau...".

Munggkin disebabkan kita masih kecil kita tidak paham apa yang dimaksudkan oleh ibu kita. Jika kita belajar sehingga ke PhD sekali pun kita tidak pernah mendengar pesanan itu lagi selain daripada dari ibu kita.

Apakah yang dimaksudkan dalam pesanan tersebut??

Mungkir sukar untuk kita tafsirkan apa yang dimaksudkan oleh ibu kita walaupon kita seorang Doktor yang mempunyai PhD.
Ia terbukti apabila kita dapat lihat terlalu ramai yang gagal dalam perjalanan hidupnya, yang sering menanti sesuatu yang tak pasti.Conthnya apabila seseorang berjaya dan mempunyai harta yang banyak, pelajaran yang tinggi ramai yang terlupa akan dirinya, ibu bapa, malahan agamanya.

Ada juga yang lebih rela menanti cinta yang tidak pasti lebih dari TuhanNya dan keluarganya. Cinta sementara dikejar sehingga sanggup berkorban apa jua deminya " Aku sayang kamu, aku rela beri apa jua walaupun nyawaku! ", tetapi sayangnya jarang kita sebut "Aku cinta agama ku, aku rela mati jika orang berani mempersendakan agama ku!".


Adakah kita rela melalui jalan yang tidak pasti, yang banyak duri, lebih dari jalan yang lurus, yang penuh dengan kebahagiaan?
Hanya dirinya dapat menenentukan jalan dipilihnya.

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates